Manapság nagy népszerűségnek örvendenek a különféle nyelvi foglalkozások, amelyeken a gyerekek játékosan ismerkedhetnek meg a választott idegen nyelvvel. A nyelvtanulást nem lehet elég korán elkezdeni, vallják egyre többen, ezért sok nyelviskolában az ovis és kisiskolás oktatás mellett már baba csoportok is működnek.
Mint sok szülőben, bennünk is felmerült a kérdés, mikor és hogyan érdemes idegen nyelvre tanítani a gyerekeket? Ebben a bejegyzésben alaposabban utánajártunk a témának.
Érvek a korai nyelvtanulás mellett
A gyerekek és a felnőttek tanulási módszereiben számtalan eltérés figyelhető meg. Az egyik, és talán legfontosabb ezek közül a tudatosság. A kicsik ugyanis még nem ez alapján tanulják a nyelveket, különösképpen igaz ez az anyanyelv elsajátítására, hanem egyfajta másolás útján szerzik az ismereteket.
A folyamatosan hallott szavakat a környezetből vett információkkal együtt értelmezik. Például az alma jelentését úgy fedezik fel, hogy a körülötte élőket figyelik, miközben azok a gyümölcsről beszélnek. Ezért is fontos, hogy már újszülött korban érthetően kommunikáljunk a gyerekek előtt.
A nagy kérdés: mikor kell elkezdenie a gyerekeknek a nyelvtanulást?
Miközben a gyerekek figyelik a körülöttük élők társalgását, szépen lassan ők is megtanulják, hogyan tudják a nyelv segítségével kifejezni magukat. A baba nyelvoktatásának alapjait is ezek a tények adják. Ráadásul a speciálisan erre a területre irányított kutatások szerint a gyerekek már a beszéd elsajátítása előtt könnyedén megtudnak különböztetni egymástól két nyelvet is. Hallják, hogy eltérő hangzókészlettel rendelkeznek, és arra is korán rájönnek, hogy egy dolgot nem csak egyféleképpen lehet kifejezni.
A baba és ovis foglalkozások még nem direkt módon tanítják a kicsiket az adott idegen nyelvre. Ez azt jelenti, hogy egyáltalán nincs grammatika oktatás, s angol-magyar szótár sem szükséges, hiszen az anyanyelvet sem így sajátítják el a gyerekek.
Viszont a dalok, versek és mondókák már elegendő nyelvtani formával rendelkeznek, amelyeket játszva ismerhetnek meg az apróságok. Úgy is mondhatnánk, hogy ezek a foglalkozások egyfajta alapozóként szolgálnak a későbbi nyelvtanuláshoz. Ráadásul remek szórakozási lehetőséget is biztosítanak, hiszen a gyerekek szeretik a játékos oktatási formákat.
Ellenérvek a korai nyelvtanulásban
A tiltakozók egyik legfontosabb ellenérve az, hogy minden gyereknek elsősorban a saját anyanyelvén kell tisztán és jól megtanulnia beszélni. Többségük ezért rögtön el is veti a baba nyelvoktatás lehetőségét, de sokszor még az ovis foglalkozásokat is korainak tartják. Egyébként a logopédusok és a nyelvtanárok egy része sem ajánlja az idegen nyelvtanulást azok számára, akik beszédhibával küzdenek, illetve a kortársaikhoz képest lemaradásuk van ezen a téren.
A másik érvük, hogy a pár éves gyerekeknek még játszani és mozogni kellene, nem pedig tanulnia. És akkor sem fogadják el a nyelvoktatás lehetőségét, ha az kimondottan a gyerekekre szabottan történik. Ráadásul szerintük teljesen értelmetlen idegen nyelven mesélni és énekelni a kicsiknek, mivel úgy sem értik azok mondandóját, és hamar ráunnak a dologra.
Konklúzió
A fentiek alapján elmondható, hogy elsősorban a gyerekek érdekeit kell nézni akkor, ha az idegen nyelv oktatása kerül szóba. Fontos figyelembe vennünk, hogy a gyermekünk mennyire fejlett és érett ahhoz, hogy más nyelveken tanuljon. És azt sem árt szem előtt tartanunk, hogy egyáltalán fogékony-e a pici az új dolgokra. Ha kíváncsiak vagyunk, egy foglalkozás erejéig mindenképpen érdemes próbát tennünk, de semmiképpen sem szabad rákényszeríteni a gyerekre a tanulást, főleg, ha nem mutat érdeklődést iránta.
Magyar-angol fordító
A felnőttek és a kicsik nyelvtanulásához is nélkülözhetetlen egy magyar-angol fordító, a DictZone oldalain pedig 500.000 jelentéspárral várjuk a szótárazni vágyókat. Nézz körül a weboldalunkon, s keress rá kedvenc kifejezéseidre más nyelveken is!